­
Karanlık Kilise'de İsa'nın yetişkinlik dönemine ait olan Metamorfosis sahnesi siklusda Lazarus'un Dirilişinden sonra gelir. Sahne Matta, Markos, Luka İncillerinde anlatılmıştır.
 
TGA
 
Olay Matta İncilinde şöyle geçer:
 
“Altı gün sonra İsa, yanına yalnız Petrus, Yakup ve Yakup'un kardeşi Yuhanna'yı alarak yüksek bir dağa çıktı. Onların gözü önünde İsa'nın görünümü değişti. Yüzü güneş gibi parladı, giysileri ışık gibi bembeyaz oldu. O anda Musa'yla İlyas öğrencilere göründü. İsa'yla konuşuyorlardı. Petrus İsa'ya, “Ya Rab” dedi, “Burada bulunmamız ne iyi oldu! İstersen burada üç çardak kurayım: Biri sana, biri Musa'ya, biri de İlyas'a.”
 
Petrus daha konuşurken parlak bir bulut onlara gölge saldı. Buluttan gelen bir ses, “Sevgili Oğlum budur, O'ndan hoşnudum. O'nu dinleyin!” dedi.
 
Öğrenciler bunu işitince, dehşet içinde yüzüstü yere kapandılar. İsa gelip onlara dokundu, “Kalkın, korkmayın!” dedi. Başlarını kaldırınca İsa'dan başka kimseyi göremediler.
 
Dağdan inerlerken İsa onlara, “İnsanoğlu ölümden dirilmeden, gördüklerinizi kimseye söylemeyin” diye buyurdu.”
 
Metamorfosis, Ortodoks kilisesinin 12 büyük bayramından biridir ve 6 Ağustos’ta kutlanır.
 
Karanlık Kilise'de, Metamorfosis sahnesinde doğunun klasik şemasına uyulduğu görülür. Bir mandorla içinde tasvir edilen İsa'nın sağında ve solunda İlyas ile Musa bulunur. Aşağıda yukarıdaki ikonografik özelliklere uygun bir biçimde betimlenen üç havari vardır.
 
Klasik Metamorfosis kompozisyonlarında, İsa, Musa, İlyas ve İsa'nın üç havarisi betimlenir. Sahnede Musa ve İlyas'ın yer almaları önemlidir. Çünkü her ikisi de Eski Ahit'te İsa'nın gelecekte Mesih olacağını müjdelemekteydiler.
 
Sahne Karanlık Kilise ile aynı gruba dahil edilen Göreme Elmalı ve Çarıklı kiliselerinde de benzer özellikler taşır.
 
Kaynaklar
 
Karanlık Kilise ’deki İsa Tasvirli Fresklerin Tarihsel Belge Değeri Kapsamında Korunma Durumunun Değerlendirilmesi, Sena Kanmaz, Akdeniz Sanat Dergisi, Cilt 16, sayı 29
 
Kapadokya Bölgesi Göreme Vadisinde Bulunan Karanlık Kilise Duvar Resimleri, Nermin Tanburoğlu, Yüksek Lisans Tezi, 2001