Mitostrateji Üzerine

241 MİTOSTRATEJİ ÜZERİNE Prof. Dr. Alimcan İNAYET 1 Mitler Tanrı veya tanrısal varlıkların eylemlerini konu edinmesi / alması dolayısıyla gerçek ve kutsal kabul edilir. Mitlerde anlatılan tanrı veya tanrısal varlıklara has eylem / davranışlar insana özgü her anlamlı eylem / davranışın örnek tiplerini oluşturur. Tanrıların, tanrısal varlıkla- rın yaptıklarını yapmak insanlar için ahlaki ve dinsel bir zorunluluk arz eder. Bu ahlaki ve din- sel zorunluluk insanlara ortak eylem / davranış bilinci / biçimi yükler. İnsanların kalbi ve ruhuna işleyen bu ortak eylem/davranış biçiminden öyle bir güç doğar ki, Çinli sosyolog Fei Şiao-tung (Fei Xiao-tong 费孝通 ) bu gücün büyük orduların gücünden daha büyük olduğunu ifade eder (Fei 1999:160). Mitlerin bu büyük gücünün farkında olan Çinliler eskiden beri mitleri çok iyi kullanmış- lardır. Bunun için Çin mitolojisinden üç örnek göstermek mümkündür. Bunların birisi Huangdi (Sarı İmparator) dir. Türkçede Sarı İmparator diye karşılanan Hu- angdi 黃帝 Çinlilerin mitsel imparatorlarından birisidir. Çinliler bu imparatoru ilk ata olarak kabul eder ve kendi soylarını ona dayandırır. Huangdi aynı zamanda Çin milli kimliği ve milli kültürünün yapıtaşıdır. Çin mitolojisinde Huangdi ejderle özdeşleştirilir, dolayısıyla Çinliler bugün kendilerini ejderin evlatları olarak görürler. İşin aslına bakılırsa, Huangdi etnik köken olarak Çinli değildir. Kaynaklar onun bugünkü Gansu eyaletinin Tian-shui ( 天水 “Göksu”) bölgesinde doğduğunu yazar (Fei 1999:86-87). Bay- tur’a göre, Yandi ve Huangdi kabileleri Huanghe (Sarı Irmak) Nehri’nin baş mecrasında yaşayan Qiang / Çiang denen bir kabileden teşekkül etmiştir. Qiang kuzeybatı Çin’in doğu tarafları ve 1  Ege Üniversitesi Türk Dünyası Araştırmaları Enstitüsü öğretim üyesi, e-mail: alim1962@hotmail.com

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTc2