­ KALE CAMİİ | Kültür Portalı

Kültür Envanteri Anıt

KALE CAMİİ - Sivas

Kimlik
Adı KALE CAMİİ
Envanter No 58.01.1.0/2
Harita No --
Mah. Köy - Mevkii DİVRİĞİ
Adres DİVRİĞİ
Pafta 28M IIIa
Ada
Parsel
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal
Koruma Derecesi - Çevresel
Koruma Derecesi - Aykırı
Bugünkü Sahibi
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş Vakıflar Genel Müdürlüğü
Diğer Özellikler
Yaptıran Şahinşah Bin Süleyman
Yapım Tarihi 576 (1180-1181)
Yapan Maragalı Hasan Bin Firuz
Kültür Dönemi
Kitabe 3
Vakfiye 3
Genel Tanım Uzun dikdörtgen biçiminde cami, üç nefli olup, biraz daha geniş orta nef, kıbleye dikey uzanan bir tonozla, yan nefler dörtgen pandantif kubbe ile örtülüdür.
Kullanım Durumu
Koruma Durumu B
Taşıyıcı Yapı B
Üst Yapı B
Dış Yapı B
Süsleme Elemanları A
Rutubet B
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar -
Ayrıntılı Tanımı Portal ileriye doğru kuvvetle fırlayan kanatlarla kademeli bir niş halinde ve süslemelerin en zengin olduğu yerdir. Batı kenarının kuzeyinde çok harap durumda ve duvar hizasında bir yan kapı daha vardır. Portalde tuğla taş süslemeler, yanında kemerin köşe dolgularında tuğla dizgilerin oluşturduğu altıgen boşluklar içinde firuze çini dolgular görülmektedir. Bunların çoğu dökülmüştür. Ancak Anadolu’nun ilk çini süsleme örnekleri olmaları bakımından önemlidir. Portalin etrafını çeviren geniş dikdörtgen bordür Karahanlı ve Büyük Selçuklu geleneğine bağlanmaktadır. Tuğladan oldukça sağlam örülmüş hafif sivri kemerin alınlığı birbirini kesen gayet sık geometrik yıldız geçmelerden bir örnekle işlenmiştir. Bu süslemeler ve yazıtlardan başka kapı sövelerinde, köşe sütunlarının başlıklarında kıvrık dallar rumi ve palmetlerden oluşan bitkisel süslemeler vardır. Daha sade ve küçük boyutlu harap yan kapı bütünüyle taştan olup, kemer yüzünde geometrik yıldızlar, burmalı silme ile kavranmış mukarnaslı niş, rumi ve lotüs-palmet frizi ve bunun üstünde ayrıntılı işlenmiş bir mukarnas frizi ve yivlenmiş ince kaval silmelerle dikkati çeker. Dış görünüşünün bu zenginliğine karşılık içerde mukarnaslı ve istiridye biçiminde biten yüksek düz mihrap nişi ve paye başlıklarındaki palmet lotüs frizinde ve köşelerinde kabartma olarak stlize aslan başlarından başka süsleme olmayan sade ve etkili bir mimari hakimdir.
Su YOK
Elektrik YOK
Isıtma YOK
Orjinal Kullanım Cami
Bugünkü Kullanımı Kullanılmıyor
Önerilen Kullanım
Tescil Kararı 10.06.1989-435
Yayın Dizini Oktay Aslanapa, Türk Sanatı II, İstanbul,1973-Necdet Sakaoğlu, Türk Anadolu’da Mengücekoğulları, İs
Ekler
Revizyon

Konum Bilgileri

Görüntülenme Sayısı : 4014    Eklenme Tarihi : 01 Mart 2013 Cuma    Güncellenme Tarihi : 05 Haziran 2014 Perşembe