KALE CAMİİ - Sivas
KALE CAMİİ (İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Arşivi)
Kimlik
Adı |
KALE CAMİİ |
Envanter No |
58.01.1.0/2 |
Harita No |
-- |
Mah. Köy - Mevkii |
DİVRİĞİ |
Adres |
DİVRİĞİ |
Pafta |
28M IIIa |
Ada |
|
Parsel |
|
Koruma Durumu
Koruma Derecesi - Anıtsal |
|
Koruma Derecesi - Çevresel |
|
Koruma Derecesi - Aykırı |
|
Bugünkü Sahibi |
|
Bakımından Sorumlu Olması Gereken Kuruluş |
Vakıflar Genel Müdürlüğü |
Diğer Özellikler
Yaptıran |
Şahinşah Bin Süleyman |
Yapım Tarihi |
576 (1180-1181) |
Yapan |
Maragalı Hasan Bin Firuz |
Kültür Dönemi |
|
Kitabe |
3 |
Vakfiye |
3 |
Genel Tanım |
Uzun dikdörtgen biçiminde cami, üç nefli olup, biraz daha geniş orta nef, kıbleye dikey uzanan bir tonozla, yan nefler dörtgen pandantif kubbe ile örtülüdür. |
Kullanım Durumu
Koruma Durumu |
B |
Taşıyıcı Yapı |
B |
Üst Yapı |
B |
Dış Yapı |
B |
Süsleme Elemanları |
A |
Rutubet |
B |
Ayrıntılı Tanımı
Yapılan Onarımlar |
- |
Ayrıntılı Tanımı |
Portal ileriye doğru kuvvetle fırlayan kanatlarla kademeli bir niş halinde ve süslemelerin en zengin olduğu yerdir. Batı kenarının kuzeyinde çok harap durumda ve duvar hizasında bir yan kapı daha vardır. Portalde tuğla taş süslemeler, yanında kemerin köşe dolgularında tuğla dizgilerin oluşturduğu altıgen boşluklar içinde firuze çini dolgular görülmektedir. Bunların çoğu dökülmüştür. Ancak Anadolu’nun ilk çini süsleme örnekleri olmaları bakımından önemlidir. Portalin etrafını çeviren geniş dikdörtgen bordür Karahanlı ve Büyük Selçuklu geleneğine bağlanmaktadır. Tuğladan oldukça sağlam örülmüş hafif sivri kemerin alınlığı birbirini kesen gayet sık geometrik yıldız geçmelerden bir örnekle işlenmiştir. Bu süslemeler ve yazıtlardan başka kapı sövelerinde, köşe sütunlarının başlıklarında kıvrık dallar rumi ve palmetlerden oluşan bitkisel süslemeler vardır. Daha sade ve küçük boyutlu harap yan kapı bütünüyle taştan olup, kemer yüzünde geometrik yıldızlar, burmalı silme ile kavranmış mukarnaslı niş, rumi ve lotüs-palmet frizi ve bunun üstünde ayrıntılı işlenmiş bir mukarnas frizi ve yivlenmiş ince kaval silmelerle dikkati çeker. Dış görünüşünün bu zenginliğine karşılık içerde mukarnaslı ve istiridye biçiminde biten yüksek düz mihrap nişi ve paye başlıklarındaki palmet lotüs frizinde ve köşelerinde kabartma olarak stlize aslan başlarından başka süsleme olmayan sade ve etkili bir mimari hakimdir.
|
Su |
YOK |
Elektrik |
YOK |
Isıtma |
YOK |
Orjinal Kullanım |
Cami |
Bugünkü Kullanımı |
Kullanılmıyor |
Önerilen Kullanım |
|
Tescil Kararı |
10.06.1989-435 |
Yayın Dizini |
Oktay Aslanapa, Türk Sanatı II, İstanbul,1973-Necdet Sakaoğlu, Türk Anadolu’da Mengücekoğulları, İs |
Ekler |
|
Revizyon |
|
Görüntülenme Sayısı :
4014
Eklenme Tarihi :
01 Mart 2013 Cuma
Güncellenme Tarihi :
05 Haziran 2014 Perşembe